
Európska únia a koncept viacnásobnej diskriminácie
Európska únia a koncept viacnásobnej diskriminácie
Všeobecne sme svedkami expanzie antidiskriminačnej legislatívy v celej Európe, avšak fenomén právnej úpravy viacnásobnej diskriminácie prebieha postupne a menej výrazným tempom. Príkladom je skutočnosť, že Európska únia dodnes nevypracovala záväznú definíciu viacnásobnej a ani prelínajúcej sa diskriminácie, nepracuje systematicky s konceptom viacnásobnej diskriminácie ani v rámci judikatúry.
Presadenie koncepcie viacnásobnej diskriminácie na pôde Európskej únie by posilnilo inštitualizáciu Európskej únie a jej nadnárodný charakter.
Napriek obecnému rámcu koncepcie viacnásobnej diskriminácie, členské štáty pristupujú k zákazu diskriminácie rozdielnym spôsobom, vychádzajú z odlišných predsudkov či štandardov rovnosti. Tendencia EÚ harmonizovať právnu úpravu jednotlivých štátov môže napomôcť k presadeniu a rozširovaniu konceptu viacnásobnosti v spoločnosti.
Výraznejšie sa ozývajú hlasy volajúce po integrovanejšom a koherentnejšom prístupe v oblasti antidiskriminačného práva umožňujúc zohľadniť viac diskriminačných dôvodov súčasne. Uvedený prístup by umožnil čeliť hrozbám viacnásobnej diskriminácie. Práve integrovaný prístup by mohol zabezpečiť prehľadnejší, jednoduchší a efektívnejší systém ochrany diskriminovaných.
Náznaky prenikania konceptu viacnásobnej diskriminácie do právnej úpravy Európskej únie sa nachádzajú v primárnych i v sekundárnych prameňoch európskeho práva.
Smernica Rady 2000/43/ES o rovnom zaobchádzaní vo svojej Preambuli uvádza pojem viacnásobnej diskriminácie: „...pri zavádzaní zásady rovného zaobchádzania bez ohľadu na rasový alebo etnický pôvod by sa spoločenstvo malo zamerať na odstránenie nerovností a na podporu rovnosti medzi mužmi a ženami, najmä preto, že ženy sú často obeťami viacnásobnej diskriminácie“.
Charta základných práv Európskej únie, ako právne záväzný katalóg základných práv, zatiaľ nerieši prípady viacnásobnej diskriminácie.
Pojem viacnásobná diskriminácia sa objavil v súvislosti s rozhodnutím 771/2006/EC o vyhlásení Európskeho roku rovnakých príležitostí pre všetkých (2007), s iniciatívou o vnesenie rozmanitosti do európskych štruktúr.
Európska komisia v projekte Genderace, sa zamerala na pochopenie a rozšírenie vedomostí o viacnásobnej diskriminácii, na základe interakcie rodu a rasy. Projekt vyzdvihuje potrebu prijímať pozitívne opatrenia a presadzovať tzv. gender mainstreaming na zabránenie nerovného zaobchádzania.
Dané iniciatívy by mali v budúcnosti viesť k vytvoreniu jednotného a uceleného rámca poskytujúceho efektívnejšiu ochranu obetiam diskriminácie. Právo Európskej únie nevyužíva nateraz všetky možnosti, ktoré ponúka koncept viacnásobnej (prelínajúcej sa) diskriminácie. Bolo by žiaduce zaviesť jednotnú definíciu viacnásobnej diskriminácie na európskej úrovni pre uľahčenie výkladu a aplikácie daného konceptu. Preto sa odporúča zameranie sa na rozvoj antidiskriminačného práva hlavne v oblasti viacnásobnej diskriminácie.
Dá sa povedať, že antidiskriminačné právo EÚ sa postupne posúva od rovnosti príležitostí smerom ku pozitívnym akciám a tzv. gender mainstreamingu. Obe sú v súlade s konceptom viacnásobnej diskriminácie.
Implementácia analýz a riešenie rozdielnych potrieb a priorít mužov a žien, na každej úrovni, by mala byť zahrnutá do komplexnejšej právnej úpravy viacnásobnej diskriminácie v rámci EÚ.